072-2160433

מרחב מוגן קומתי – ממ"ק

מדינת ישראל לצערינו מדינה שידעה מלחמות בעבר וגם כיום נתונה כמעט בכל רגע נתון לאיומי שיגור טילים לעברה.
במקרה, חלילה, שאיומים אלה יצאו אל הפועל, הרי שכולנו נהיה חשופים לסכנות היכולות לנבוע הן מהפגיעה עצמה של הטיל במבנה והן מהחומרים הכימיים שהטיל עלול לשחרר אל חלל האוויר. מרחב מוגן קומתי ( ממ"ק ) הוא אחד מאפשרויות מרחבי המיגון הקיימים היום בישראל.

מרחב מוגן קומתי - ממ''ק

מהו מרחב מוגן קומתי ?

הנחיות פיקוד העורף מגדירות מרחב מוגן קומתי בתור כזה שמיועד לשרת מספר יחידות דיור ושהכניסה אליו היא משטח משותף בקומה. לשם השוואה, מרחב מוגן דירתי משמש רק את בני המשפחה ואת מי שגר במקום. לכן יש הבדל משמעותי בין ממ"ק לבין מרחב מוגן בדירה וחשוב להבין אותו.

בשתי המקרים הם נבנים על פי הוראות פיקוד העורף. מכאן והלאה, ההבדל הוא במיקום: המרחב המוגן הקומתי נועד לבניין מגורים, בעוד המרחב המוגן בדירה מיועד לדירה בלבד. עם זאת, רשות מוסמכת יכולה לקבוע שתנאי המקום אינם מאפשרים בניית מרחב מוגן כזה ולכן להחליף אותו במקלט ציבורי.

תכנון מרחב מוגן קומתי

שמירה על עקרונות היסוד של בניית ממ"ק היא תנאי לעמידה בהנחיות של פיקוד העורף. המטרה היא כמובן לעמוד בהנחיות על מנת לשפר את תחושת הביטחון האישי של הדיירים, כדי להשיג אישורי בנייה ועל מנת להבטיח הגנה מלאה מפני שלל איומים שנשקפים לאזורים שונים ברחבי הארץ. בנוסף, בעלי מקצוע מוסמכים בלבד יכולים על פי החוק לקחת על עצמם את האחריות לבניית מרחבים מוגנים מן הסוג הזה.

הנה לדוגמא כמה עקרונות יסוד חשובים שעליהם מקפידים במהלך בניית מרחב מוגן קומתי בכל אזור בישראל:

 

סוג הבטון

חובה להשתמש בבטון מזוין ומחוזק כדי לבנות את המרחב המוגן. משתמשים בבטון מזוין כדי לשפר את העמידות והחוזק של המבנה ולפי התקנות צריך לעשות את זה במבנה דמוי תיבה, עשוי מקשה אחת ורתום בכל חלקיו – מה שאומר ללא קורות ועמודים.

שמירה על צורה מישורית

התקנות של פיקוד העורף קובעות שיש לבנות מרחב מוגן עם רצפה, קירות ותקרות מישוריים בלבד. השמירה על הצורה המישורית חשובה כי היא משפרת את הבטיחות של המרחב המוגן עבור כל דיירי הקומה.

עיגון ויציבות

את יציבות המרחב המוגן קובעים גם מפני כוחות אופקיים שנובעים מרוח ורעידות אדמה וגם לפי דרישות התקנים הישראליים. אם פונים אל חברה מקצועית על מנת לבנות ממ"ק, יש לצפות ממנה לגלות בקיאות בתקנים אלו.

איטום

על המרחב המוגן להיות אטום לחלוטין. את איטום המרחב המוגן מבצעים לפי עקרונות שמפורטים בתקנות פיקוד העורף וגם כן לפי תקן מקובל.

 

היתרונות של ממ"ק

בניית מרחב מוגן קומתי היא חובה על פי החוק בבניינים מסוימים שאין בהם מרחבים מוגנים. היתרון של בניית מרחב מן הסוג הזה בא לידי ביטוי בתקופות של איומים ביטחוניים, אבל הוא משפר את איכות החיים גם בשגרה ועל רקע החשש לרעידות אדמה.

בנוסף לכך, בניית מרחב מוגן קומתי היא השקעה משתלמת. נכון שעולה כסף לבנות את המרחב המוגן, אבל הוא מעלה משמעותית את הערך של הנכסים בבניין. בזכות המרחב המוגן, אפשר לגבות מחיר גבוה יותר בגין השכרה או מכירה של הנכסים השונים.

מה צריך להיות בממ"ק ?

כשנמצאים בממ"ק חשוב להיות מצוידים על מנת שתוכלו לשהות שם במשך כל זמן שיידרש. אחרי הכול, כשנופלים טילים אין לדעת כמה זמן תימשך המתקפה וכמה זמן נצטרך "לבלות" במרחב המוגן. לכן, אם יש ברשותכם מרחב מוגן קומתי מומלץ מאוד לוודא שדלתות החדר נסגרות בצורה תקינה ושאתם מצוידים במזון שיכול להספיק לשעת חירום.

אם אתם מתכוונים להתפנות אל מרחב משותף כמו ממ"ק , חשוב לוודא שהוא מצויד בכל הדרוש: דלתות הדף שיעצרו את הדף הטילים, שירותים מותאמים למרחבים מוגנים שיאפשרו לכולם לעשות את צרכיהם בפרטיות ובבטחה, מערכות סינון ואוורור, סולם ליציאת חירום וכד'.

כל אלה חשובים ביותר גם על מנת לשמור עליכם בטוחים וגם על מנת לאפשר לכם תנאים יחסית סבירים כשאתם שוהים לזמן בלתי ידוע מראש במרחב קטן וצפוף.

 

כל מה שצריך עבור מרחב מוגן קומתי – רק אצל אחים תורתי

כדאי לפנות אל אחים תורתי על מנת לתאם בנייה מסודרת, מקצועית ואמינה של כל סוגי המרחבים המוגנים. לנו יש ניסיון מוכח עם בניית מבנים כאלה ונשמח לעמוד לרשותך בהקדם. מלבד התחייבות לעמידה בלוח זמנים ומחירים נוחים, אנו מכירים את כל התקנים של הרשויות בישראל ויש עלינו המלצות רבות.

אחים תורתי משווקת מגוון מוצרים שיסייעו לכם לשמור על בטיחות במרחבים המוגנים ויהפכו את השהות בהם להרבה יותר נסבלת. החברה מתמחה בייצור דלתות הדף וחלונות למרחבים מוגנים על פי הזמנה, וכן משווקת שירותים כימיים המיועדים במיוחד להצבה במרחבים שכאלה. החברה שמה דגש על איכות ועל אמינות, ומשרתת לקוחות פרטיים, עסקיים ומוסדיים רבים בכל רחבי הארץ.

מספר זה הינו מספר וירטואלי, שהוא חלק משירות תוכן המופעל על ידי זאפ גרופ בע"מ ומפנה את המתקשר לבית העסק.
משתמש העושה שימוש במספר הווירטואלי, מסכים כי החברה תהא רשאית לשמור את מספר הטלפון ממנו התקשר, לכלול אותו במאגר מידע או ליצור באמצעותו קשר עם המשתמש, וכן כי המספר עשוי להשתנות מעת לעת.

מספר הטלפון הרגיל של בית העסק הוא
09-7400022

דילוג לתוכן